Er was maanden aan voorbereiding aan vooraf gegaan, maar zaterdag was het dan eindelijk zover. Een delegatie van 8 personen vertrok 's ochtends per auto naar Harlingen, waar ze zouden worden opgehaald door de Graaf van Bylandt van KNRM Vlieland.

Maar in plaats van de Graaf van Bylandt draaide de Dorus Rijkers de haven van Harlingen in. De Graaf van Bylandt had enige dagen ervoor een touw in de jet gekregen en lag ter reparatie op de kant. De Dorus Rijkers, "algemeen reserve" voor alle stations met een boot van de Johannes Frederik-klasse of de nog iets grotere Arie Visser-klasse, was tijdelijk naar Vlieland gedirigeerd.

Op Vlieland stonden de fietsen al klaar voor ons en er was een hotel geregeld ook, dus diezelfde middag was het al snel overlevingspak passen en wegwezen het water op.

Wat kun je op Vlieland oefenen wat je niet op het Markermeer kunt... In de eerste plaats de achterklep van de Dorus Rijkers, die omlaag kan worden geklapt. Het vergt wat manoeuvreerkunst van de roerganger, maar het is een heel relaxte manier van drenkelingen aan boord nemen.

Daarnaast maakt het varen zelf natuurlijk ook verschil. Wij hebben 1 grote bak water, maar bij Vlieland is het een mêlee van ondieptes, boeien, stromingen, eb en vloed etc. Een mooie gelegenheid dus om onze 'zoetwaterpiloten' te laten voelen hoe dat vaart.

En tot slot het pacen; een techniek om al varende een boot met een tube stabiel langszij te krijgen, terwijl de ander gewoon door vaart.

KNRM Vlieland, bedankt voor de gastvrijheid!