Deze week nemen Paul en Hajo deel aan de cursus Operationele Vaardigheden in Den Helder.

Deze cursus wordt gegeven door de Koninklijke Marine en leert de cursisten onder meer een en ander over brandbestrijding en het uitvoeren van noodreparaties op een zinkend schip. Op deze pagina de verslagen.

8 maart. Schotland is voor watjes
Maandagmorgen de reis aangevangen naar Marinebasis Den Helder. Gemeld bij de Wacht en onze pasjes in ontvangst genomen. Hierna zijn we ingekwartierd en hebben uitgepakt.
Om 10:05 uur naar de leslokalen gegaan waar Sergeant-majoor Johan en Lucie ons met discipline opwachtten.

Vervolgens hebben wij theorieles gekregen over blusmaterialen. Daarna zijn wij naar de Plaat gegaan (Oefenterrein voor allerlei soorten branden). Daar hebben wij geoefend in uniform met perslucht en als bonus werden wij geblinddoekt. We moesten een route volgen door een oud marinefregat.Als klap op de vuurpijl hebben wij een zeer geheime missie uitgevoerd en wel het bezoeken van de ultramoderne onderzeeboot de HRMS Walrus.

9 maart. We lopen op ons tandvlees.
Vandaag gaat het gebeuren: EHBO in de ochtend en daarna brand bestrijden met perslucht. Na een ochtend met veel EHBO gaan we ons na de lunch omkleden voor het echte werk: brand bestrijden.

Nu zijn wij als redders niet zo ingesteld om brand te blussen, maar dit is een uitgelezen kans om je vaardigheden van wat wij in korte tijd geleerd hebben in theorie, om te zetten in praktijk. Zoals de foto's laten zien is het nog een hele klus om brand te blussen in een schip. Natuurlijk zijn er nog meer brandbestrijdingsmiddelen besproken vandaag zoals schuimmiddel / poederblusser / en de F-branden (vetten). Na deze zware en intensieve middag zijn wij weer naar het legeringsgebouw getrokken om ons te douchen en, erg belangrijk, te gaan eten.

Na een korte rust hebben we ons begeven naar Vliegveld de Kooy om de heli van de Kustwacht te bezoeken, Na aankomst werden wij in twee groepen ingedeeld voor de rondleiding. Het is heel erg leerzaam om te weten wat er zich zoal boven ons hoofd afspeelt. Natuurlijk is er informatie uitgewisseld en we konden tijdens het bezoek met elkaar praten over hoe het werkt en waar je op moet letten, wanneer we met elkaar een klus moeten klaren.

10 maart. EHBO
Vandaag is een dag met in de ochtend zelfhulp en kamerradenhulp theorie (EHBO). De besproken onderwerpen waren onder meer reanimeren, de brace of neksteun, een slachtoffer inpakken in de nieuw ontwikkelde drijvende brancard van de KNRM.

Na de lunch zijn wij naar De Bever gegaan om in een schip slachtoffers te verplaatsen met de meel-zakmethode en de brandslangmethode. Ook is er geoefend met de nieuwe brancard om slachtoffers uit een schip te halen.
Na het avondeten hebben wij ons gemeld bij de Kustwacht voor een rondleiding. Dit was erg leerzaam, ook omdat je nu weet hoe zij werken en denken.

11 maart. We gaan ervoor
Na een welverdiende nachtrust zijn we vol goede moed richting NBCD&BV gegaan (klaslokaal). De eerste 2 uur hebben we het over ARBO gehad. Wat mag wel en wat is niet slim om te doen.

Na de koffie hebben we 2 uur les gehad over giftige stoffen en hoe je een veiligheidsinformatieblad moet lezen. Hierbij hebben we ook een kleine toets moeten maken. We zijn beide met glans geslaagd. Degenen die niet waren geslaagd, moesten zich 50 maal opdrukken.

Na de lunch hebben we een kort stukje theorie gehad over "het dichten van gaten aan boord", want morgen moeten wij dit in de praktijk gaan brengen.

De laatste 3 uur hebben we op de "plaat" doorgebracht. In teams van 4 man en een leider moesten we branden bestrijden. Erg leerzaam, teamwork, dat is waar alles om draait. Na alles vakkundig te hebben geblust, nog even een speedmars van 45 km gedaan en toen op naar het avondeten.
's Avonds inclusief sergeant-majoor Boeve en dokter Ragna naar het KNRM station Den Helder gegaan. Iedereen kleedde zich om en trok zijn "pak" aan. Vervolgens aan boord van de Joke Dijkstra en een stuk gevaren. Dit was een machtige ervaring. Na een leuke en leerzame dag vermoeid maar voldaan richting bed gegaan.

12 maart. De laatste loodjes
Na een korte, doch goede nachtrust, stonden wij zoals gewoonlijk om 07:15 weer op appèl. Na het ontbijt hebben wij ons omgekleed en de pakken aan gedaan. Op naar de Bever. Hier werden wij opgedeeld in twee teams.
De instructeurs kunnen vanuit een kamer uit allerlei gaten water laten stromen. De gewone burger zou nu in paniek raken, maar wij goed getrainde mariniers, draaien hier onze hand niet voor om. Deze oefening draait om teamwork, goed luisteren en instructies aannemen van een ander.

De gaten konden op verschillende manieren worden gedicht, variërend van vreemdsoortig stutwerk tot en met het aanbrengen van splinterbakken. Tegen een uur of 11 waren de gaten gedicht en konden we afmarcheren naar het leslokaal. Hier hebben we gehele week doorgenomen en kregen we ons certificaat.