Al sinds begin 2007 heeft de KNRM gezegd dat, zodra wij er klaar voor waren, zij jaarlijks 2 man van ons naar Schotland wilden sturen voor de cursus SAR Craft Operations.

Voor de opstappers van de KNRM-stations is dit zo'n beetje het eindexamen. Als je "Schotland" gedaan hebt, hoor je er definitief bij. Je moet dan wel al de nodige bagage hebben aan cursussen die met goed resultaat zijn gevolgd.

De cursus beslaat een volle week, waarbij veel theorie de revue passeert, maar waar ook veel de zee op wordt gegaan om de fijne kneepjes te leren van het manoeuvreren met allerlei types boten onder zeer moeilijke (keienkust met veel golfslag) omstandigheden. Ook gaan ze een dag het water in om te leren ontsnappen uit een omgeslagen boot. Een cursus dus waar je echt zeebenen voor moet hebben.

Dit jaar was het voor het eerst zo ver. De eerste 2 qua basiscursussen "afgestudeerden" werden geacht zich op zaterdag 23 januari te melden bij het hoofdkantoor van de KNRM.

23 januari. Na een lunch en een presentatie van Roemer Boogaard (directeur KNRM) werden alle cursisten naar Schiphol vervoerd. Daar wachtte de Cityhopper die ze naar Edinburgh bracht. Vandaar met de auto naar het pension in de omgeving van Stonehaven.

24 januari. Vroeg uit de veren, want na het ontbijt eerst naar het RNLI-station om een overlevingspak te passen voor de komende week. De heren zijn er nog mee te water geweest ook.

25 januari.
Beste thuisblijvers!
Vanmorgen na een copieus ontbijt met zijn allen naar het MRI gegaan, waar we werden ontvangen door Ton Haasnoot en zijn crew. Daar kregen we eerst theorie in een lokaaltje waarna al gauw de overlevingspakken werden aangetrokken om naar de boten te gaan. De twee boten staan op de havenkant en moeten het water in worden getakeld. De “MRI 28” heeft een dubbele Hamilton jet, de “MRI 24” dubbele (buitenboord-)schroefmotoren. De deining was iets afgenomen en na wat oefenmanoeuvres in de haven zijn we buitengaats gegaan.

Het is heel apart om met behoorlijke deining zo dicht bij een rotskust te manoeuvreren. Minimum afstand was nu rond de 2 meter, maar we gaan van de week nog dichterbij.
Het weer is prima, droog met een temperatuur van rond de nul graden, maar met de overlevingspakken aan en met wollen muts of bivakmuts is het niet koud.

Donderdag wordt er een Noordelijke gale-force 9 verwacht. Er moet dan ter plekke bekeken worden of we dan nog buitengaats gaan of niet. Vanmiddag weer wat rondgevaren in de haven en buitengaats, maar om 4 uur zijn we vertrokken naar Falck-Nutec Trainingscenter in Aberdeen voor de HUET-training.

Na het theoretische gedeelte hebben we in de praktijk geleerd hoe we met meerdere personen achter elkaar als een treintje door het water kunnen zwemmen zonder elkaar los te laten en uit het oog te verliezen. Daarna een soort cirkel gemaakt: arm in arm met alle voeten naar het midden. Je blijft warm, iedereen kan iedereen in de gaten houden, en je bent goed zichtbaar voor helikopters.

Daarna hebben we omgeslagen reddingsvlotten omgedraaid. Na vanuit het water in het reddingsvlot te zijn geklommen zij we er een voor een uit gehoist met slings (hijsbanden). We moesten vanaf ca 5 m. hoogte weer terugspringen in het water, en dat in volledig donker!

En toen kwam het: de HUET-ronde.
Uiteindelijk zijn we 4x te water gegaan: 1 x onderwater, 1x onderwater met ramen die je er eerst uit moest slaan, 1x onderwater kantelen en als laatste 1x kantelen onderwater in volledige duisternis.

Het was een ontzettend leerzame maar vooral leuke ervaring: we hebben met zijn allen gebruld van het lachen.
Om 22:00 waren we weer terug in de B&B, en gaan snel te bed, want morgen wordt het weer een drukke dag.

26 januari.
Vandaag een fantastische dag gehad.
Vanmorgen eerst het gebruikelijk uurtje instructie over golven, golfbewegingen en zeegang gehad. Daarna het water op. Met beide soorten boten hebben we buitengaats de kust opgezocht en zijn een stukje IN, jawel, IN de grotten gevaren.

Voor het eerst heb ik ook de hoogte van de reddingboot in de gaten moeten houden. De instructeurs deden goed hun werk, dus op een hoge deining met allerlei soorten golven en de scherpe rotswand op een paar centimeter naast de tube verblikten of verbloosden ze niet tijdens de kunsten van hun cursisten.

Vanmiddag tijdens de vaartraining kwamen er nog dolfijnen langs, erg mooi om te zien. Zeezonden zitten er zat, je ziet regelmatig hun koppie opduiken.

Aan het einde van de middag de “grande finale”: kantelen. Dus in je overlevingspak met zwemvest met boot en al over de kop. Met de nodige procedures (verzamelen, iedereen tellen, de boot weer rechtop krijgen en er weer inklimmen) moet dat netjes afgehandeld worden. Als je geluk had bleef je droog in je pak, soms tankte je pak volledig af….

Vanavond gaan we naar de Kustwacht in Aberdeen. Het zal wel weer laat worden. Morgen gaan we waarschijnlijk patroonvaren met echt iemand als MOB.

27 januari.
Beste mensen,
Alweer een berichtje uit (het inmiddels koude) Schotland.
Gisteravond een bezoek gebracht aan de Kustwacht in Aberdeen. We werden hartelijk ontvangen en na een film te hebben bekeken hebben we gezellig met de medewerkers kunnen praten. We werden helemaal op de hoogte gebracht van hun werk. Wat ons opviel: de kustwacht maakt geen gebruik van radar (alleen Dover), en er zit een reddingsstation in Loch Ness.

Aberdeen ligt stampvol met suppliers. Dat zijn een soort hele grote zeeslepers die de booreilanden voorzien van alles wat maar nodig is. En eentje daarvan hebben we van buiten mogen bekijken. Ook zijn we aan boord geweest van de reddingsboot van Aberdeen: een joekel van een boot.

Vandaag alweer een geweldige dag gehad. Na het gebruikelijke uurtje theorie weer het water op. Op een zee die zo vlak als een krant was, hebben we eerst gepaced (op snelheid langszij een varend schip komen). Met de schroefboot aan de ene kant van een vissersschip, met de jetboot aan de andere zijde. We voeren in zuidelijke richting langs een zeer hoge steile rotskust. Tijdens de oefening kwamen er duizenden papegaaiduikers over ons heen.
Daarna werden we één voor één in het lel gegooid (oftewel: overboord gezet) vlak onder de rotskust. En natuurlijk werden we op een veilige doch zeer onesthetische manier (= erg lomp) weer aan boord gesjord.

’s Middags was de wind aangetrokken en zijn we zoekpatronen gaan varen: vergrotend vierkant en parallel. Met de richting zoeker hebben we een PLB (Personal Life Beacon) uit zee gevist. Dit is een klein kastje die je in je zwemvest kan stoppen. In geval van nood activeert deze en zendt een signaal uit. Dit signaal kan je met de radiorichtingzoeker uitpeilen en er direct op afvaren. Ton had een PLB aan een staak gebonden en overboord gezet. Je voer er dus direct naar toe.
Inmiddels was de wind gedraaid en kwam nu over land met als resultaat dat je blij was dat je de bivakmuts mee had genomen.

Daarna de boten weer aftanken, haar bemanningen aftanken, en weer op naar Aileen. Onderling werden we het gauw eens: de Battle of Scotland betreft het verorberen van haar enorme maaltijden.

Vanavond hebben we geen speciale activiteiten, en we bekijken nog wat we gaan doen. Overigens: de stormwaarschuwing is ingetrokken, waarschijnlijk houden we een gezellig windje van kracht 3-4 Bft.
Groeten uit het koude noorden.

28 januari.
Vanmorgen na het gebruikelijke uurtje theorie hebben we eerst met touw droog geoefend in het langszij vastzetten van schepen. Daarna natuurlijk het water op om het in de praktijk uit te voeren.

Na de lunch hebben we nog extra geoefend in het achteruit manoeuvna het eten..reren om over te gaan van sleep naar langszij slepen.

Aan het eind van de middag hebben we op de kade een reddingsactie voorbereid waar we morgen mee aan de gang gaan: het met een brancard redden van een slachtoffer vanaf de rotsen. Hierbij krijgt iedereen een taak toebedeeld. Kortom we mogen morgen laten zien of we na deze week training een hecht team vormen.

Vanavond wordt Aberdeen van dichtbij bekeken. Het weer: 3 Bft, bewolkt, buitjes, 1 graad. Het is zojuist begonnen met sneeuwen.

29 januari.
Beste mensen,
Een laatste bericht uit Stonehaven. Zoals gezegd: vanmorgen de praktijkoefeningen.

Eerste scenario: schip zonder motorvermogen op volle zee, met 1 gewonde. Dus crew overzetten op een vissersschip, slepen, tros inkorten, langszij nemen en afmeren. Dat valt niet mee met deining, wind, stroom en een sneeuwbui. Maar door de goede samenwerking en het inspelen op de (soms onverwachte) gebeurtenissen hebben we het tot een goed einde weten te brengen.

Het tweede scenario betrof een gewonde op de rotskust, onder aan een klif. Daar voor anker, zwemmers, lijnen en een brancard overzetten en de gewonde aan boord nemen en verzorgen. Ook dit karwei werd geklaard, ondanks de koude wind en sneeuwbuien.

Terug in de haven werden de boten afgetankt en afgespoten. Na de de-briefing in het leslokaal kregen we allemaal de cursus-certificaten overhandigd.

Vanmiddag waren we wat vroeger klaar, dus eens lekker uitgebreid onder de douche en wachten op de dingen die komen gaan: inderdaad, de volgende maaltijd. Echter, niet bij Aileen, maar mét Aileen en alle andere medewerkers van deze week in de Boathouse. Dit wordt dus de eindafsluiting van een fantastische week, waar in we veel, heel veel hebben geleerd en geoefend en waar we met veel plezier op terug kunnen kijken.