Even na 16:30 uur werd 1 van ons gebeld, dat er een zeilboot op de keien lag bij het Vogelreservaat net onder Schellinkhout.

Gelijk werd gemeld dat er een flinke scheur in de boot zat. We namen meteen contact op met de Kustwacht die kort daarna een alarm prioriteit 1 uitstuurde naar alle bemanningsleden van Wijdenes. Binnen 10 minuten was de Mantelmeeuw onderweg met een pomp.

Wat was er aan de hand? Even voor half vier kreeg het Duitse Amigo 27 zeiljacht genaamd Filou met aan boord 2 opvarenden motorstoring vlakbij het Zuidelijkste puntje van het vogelreservaat bij Schellinkhout. Door de harde Zuidwesten wind (windkracht 5) was er al heel snel geen houden meer aan. Binnen de kortste keren knalde ze op de keien onderaan de dijk en ontstond er een flinke scheur aan stuurboordzijde. Grote complimenten richting de binnenvaarder de Nieuw Hoorn, want men zag het gebeuren en de schipper van de Nieuw Hoorn besloot onmiddellijk om de reis af te breken en de Nieuw Hoorn zodanig neer te leggen dat er enige luwte zou ontstaan in de buurt van het zeilschip.

Nog pal voordat we weg waren gevaren, hadden we ons plan al getrokken. De Mantelmeeuw zou de pomp meenemen en die tijdens de vaart naar de plaats des onheils al zo veel mogelijk bedrijfsklaar maken. Daarnaast was een auto onderweg met aan boord opstappers met overlevingspak, om het schip vanaf de wal te benaderen om alvast te kunnen vaststellen of slepen verantwoord was of dat een kraan vanaf de wal de zeilboot van de dijk zou moeten plukken.

Net voordat de opstappersauto ter plaatse was en de Mantelmeeuw ook bijna ter plekke was vond een passant het verstandig om het beschadigde schip van de dijk af te trekken en haar op sleep te nemen. Snel bleek dat het schip zo veel water maakte dat slepen geen goede keuze was. De pomp van de Mantelmeeuw werd overgezet en de opvarenden werden enigszins onderkoeld overgezet op de Nieuw Hoorn.

Al gauw werd duidelijk dat er zodanig veel water naar binnen kwam dat de pomp niet voldoende zou helpen. De Nieuw Hoorn meldde ook pompen aan boord te hebben, dus werd het zeiljacht langszij de binnenvaarder gemanoeuvreerd. 2 pompen van de binnenvaarder erbij, maar het niveau wilde niet erg hard dalen. Pomp van de aanwezige bergingsboot daarna ook nog erbij, maar ook dat bleek niet voldoende resultaat te hebben.

Wat te doen? De Nieuw Hoorn nam het treintje voorzichtig mee richting de dichtbij liggende Werkhaven Hoorn. En ondertussen werd bekeken of evt. het gat tijdelijk deels zou kunnen worden afgesloten met een zeil. Maar het scheepje begon zo snel steeds dieper te liggen, dat alle pogingen om het schip te redden resultaatloos zouden zijn. Op het laatste moment werden de pompen van de boot afgehaald en een deel van de opstappers. Twee van onze bemanningsleden belandden in het water, maar het is natuurlijk niet voor niets dat we als reddingbootbemanning een overlevingspak aan hebben. Nadat al het touwwerk wat nog aan de Mantelmeeuw vast zat was gekapt zijn de in het water liggende opstappers opgepikt.

Laatste zinvolle actie: Kustwacht de exacte positie van het gezonken jacht doorgeven en zo veel mogelijk van de inmiddels ronddrijvende spullen aan boord nemen om ze te kunnen afleveren bij de oorspronkelijke eigenaar. Na 3 uur was de Mantelmeeuw weer terug in haar thuishaven, nadat we eerst slaapplaatsen voor beide opvarenden van de zeilboot hadden geregeld.
Zeilboot gezonken
Hotel de Magneet bood opvang aan, haalde de opvarenden per auto op en regelde tandenborstels en meer van dat soort persoonlijke dingen. Dank daarvoor.

Update 5 juli 2013. Rijkswaterstaat is bij het wrak langs geweest en heeft geconstateerd dat een eenvoudig uitgevoerde berging van het scheepje niet meer mogelijk is. Er zijn wrakkenboeien bijgeplaatst om te voorkomen dat andere scheepvaart schade oploopt door tegen het op de bodem liggende wrak aan te botsen.

Update 6 juli 2013. Gisteravond is onder toeziend oog van Rijkswaterstaat (de RWS70) de gezonken zeilboot geborgen door Hebo Maritiem Service. De telekraan staande op het door de duwboot aangevoerde ponton had de Filou omstreeks 21:00 uur uit het water.

  • Datum: 04-07-2013
  • Alarmering: #12
  • Reddingboot: Mantelmeeuw
  • Weer: Matige wind (4 Bft)